Saturday, April 24, 2010

:: masalah tido ::

Assalamualaikum tuan2 dan puan2 yang dikasihi sekalian..
Harini saya akan memberikan ceramah bertajuk :TIDOR: hehe..disebabkan aku tak blh tdo pd mlm ini dan mengalami masalh tdo jd aku nk bincangkan topik ini bersama anda smua...
kadang2 aku rasa tido itu pelik.hehe..mcm mgu lepas asik rasa mengantuk je..padahal tidor mcm biasa..masalah mengantuk ini jugak telah "mengganggu~gugat" kredibiliti aku d tpt keja..(ayat apa tah aku pakai..wakaka)..bknnye ape..kol doblas tghari aku dh menyelinap masuk ke surau untuk tdo..bangun pulak selepas dikejut berkali2..dhtu plak kul2.30 ptg bru bangun..ari jumaat kul 4ptg dh blah n suh pakcik kt opis sorg tu punch card.(balik awl untuk tdo)..balik keje kol 5lbh dh tdo..kul8 mlm paksa diri untuk bangun sebab lum mndi.huh!lau dh mndi dh lama aku teruskan tdo tu smpai pg..penah aku tdo kt meja makan kedai bang chiq smentara menunggu oder smpai..aduyai!itu bila rasa nk tdo..bila rasa tk blh tdo..mcmni la..kdg2 5pg bru la nk tetido..ni dh dkt 2am tk mengantuk pun..magic kan!hehe...jom kite terjah www.infonasihat.gov.my ini untuk mencari masalh berkaitan penyakit mental/tidor ini...huhu


Pencegahan
Masalah tidur boleh dicegah menerusi pendekatan berikut:
• Mengamalkan rutin tidur yang sihat dan teratur
• Mengamalkan gaya hidup sihat dan pengurusan stres yang baik.
• Hindari dari penyalahgunaan dadah, alkohol dan bahan larangan yang lain
• Patuh kepada rawatan untuk masalah-masalah fizikal atau mental.

Rehabilitasi
Amalan tidur yang sihat
Tukar tabiat anda
• Berhenti merokok
• Jangan tidur pada siang hari
• Kurangkan pengambilan alkohol dan kopi
• Bersenam di awal hari dan bukan sebelum masuk tidur

Ubahsuai persekitaran tidur anda
• Gunakan bilik tidur hanya untuk tidur dan aktiviti seksual sahaja dan bukan untuk
aktiviti lain
• Pastikan persekitaran bilik tidur berkeadaan tenang dan selesa
• Pastikan juga tilam dan katil anda selesa

Amalan sebelum tidur
• Ikut jadual tidur yang tetap (masa tidur dan masa bangun tidur yang sama setiap hari,
termasuk hari minggu)
• Jangan mengambil makanan yang terlalu berat sebelum tidur
• Tidur bila rasa mengantuk
• Berehat sebentar sebelum masuk tidur..
dan suruh nonOi main2 kt siku sekiranya perlu...

Simpan satu diari tidur
• Catit jumlah jam dan kualiti tidur
• Masa masuk dan bangun dari tidur
• Jenis makanan, minuman dan ubatan yang diambil
• Perasaan anda

Elakkan dari membeli ubat tidur terus dari kaunter
Kumpulan sokongan
Sleep Disorder Society of Malaysia
Pertubuhan Kesihatan Mental Malaysia


@Sekian, terima kasih@


No comments:

Post a Comment

Tugasan 3 : Blog Peribadi

Assalamualaikum. Dah enam tahun blog ni bergari..hehe. Buat masa sekarang saya masih bekerja di RISDA Taiping dan juga sebagai seorang ibu...